Lánchíd története

2024. január 22.

A Széchenyi Lánchíd, köznyelvileg gyakran csak Lánchíd, a Dunán átívelő legrégibb és legismertebb híd, amely állandó összeköttetést biztosít Buda és Pest között, és a magyar főváros egyik ikonikus jelképe. Ez volt az első állandó híd az egész magyarországi Duna-szakaszon.

Építése és tervezése

Az építését gróf Széchenyi István indította el, és a finanszírozását báró Sina György szervezte, aki a legnagyobb adományt is biztosította a híd megépítésére. Az építő 87 éves hídvámszedési jogot kapott, azonban ez csak 20 évig tartott, miután az 1867-es kiegyezés után a magyar kormány megvásárolta a hidat. A munkálatok 1839-ben kezdődtek, és a kész hidat 1849 novemberében avatta fel Ferenc József császár. A híd tervezője az angol William Tierney Clark, míg a kivitelezést a skót származású Adam Clark irányította. A hídfőket Marschalkó János lőcsei szobrászművész kőoroszlánjai díszítették.

Újjáépítés és felújítás

A híd újjáépítése a második világháború végén történt, miután azt a visszavonuló német hadsereg felrobbantotta. Az újjáépített hidat a pilonok boltívein lévő régi Kádár-címerek helyett a koronás államcímerek díszítik. A budai hídfő jobboldali oroszlánjának talapzatára a Széchényi család címere került. Nyári hónapok hétvégéin és ünnepi alkalmakkor lezárják a járműforgalom elől, átadva a gyalogosoknak. A híd felújítása 2021 és 2023 között zajlott le, miután az elkerülhetetlenné vált a 2020-as években.

Ajánló