Horgonyt fel! - Hajózástörténeti séta

<< vissza a túrákhoz

< >
Túra időtartama: 2 óra 30 perc
Találkozási pont: Apáczai Csere János utca és Vigadó utca sarok Nézd meg térképen
Túravezetők: Balogh Tamás
Elérhető nyelvek: HU

Sétánkon a magyar folyam- és tengerhajózás történetébe és aktualitásaiba nyerünk bepillantást, feltárva egyebek között az olyan egzotikumokat, mint hogy miért és hogyan lett Budapest tengeri kikötő, s miért az ma is.

Meghirdetett túrák

Túra időpontok

  • November 10, Szombat, 10:00

Jelentkezés

Ár

  • 3000 HUF

Privát túrák?

Résztvevők száma

Ár

1 vagy 2 fő
23 000 Ft
3 vagy 4 fő
27 000 Ft
5 vagy 6 fő
31 000 Ft
7 vagy 8 fő
35 000 Ft
9 főtől
4100 Ft / Fő
15 főtől
egyedi ár

Jelentkezés privát túrára

TÚRA LEÍRÁSA

A Duna Európa második legnagyobb folyója és Budapest természetes sugárútja. Sétánkon – ha nem is a vízen, de a város vízparti területein járva – felidézzük az itt lakók folyóval és tengerekkel való kapcsolatát.

 

A hajózás – annak ellenére, hogy Budapest a Nemzetközi Duna Bizottság székhelye (ez az egyetlen ENSZ szakosított szerv, amely Magyarországot választotta székhelyül) – jellemzően nem része a magyar identitásnak, s ma már az sem közismert, hogy ez nem volt mindig így. Alig száz esztendeje még az Ausztriával közös haditengerészet Európa hatodik, s a világ nyolcadik legerősebb ilyen katonai alakulata, a kereskedelmi tengerészet honi kikötője, Fiume (a mai Rijeka) a világ tízedik legnagyobb kikötője volt, a Dunán közlekedő magyar lobogójú hajóállomány pedig mennyiség és minőség dolgában dobogós helyen állt Európában. A hajózásban és a hajózásért dolgozó legénység, tisztviselők, mérnökök, iparosok szaktudása a világ élvonalába tartozott. Ennek köszönhető, hogy az első világháború után tengerpartját vesztett ország fővárosában még az 1990-es években is tengeri (!) hajókat gyártottak.

 

A városon máig látható nyomot hagyott a hajózás, s aki hozzáértéssel vezérli lépteit, ma is találkozhat e korszak rendhagyó emlékeivel abból az időből, amikor még ténylegesen Budapest volt a Duna fővárosa. A rakpartok ma már csak zsúfolt és szennyes autópályák a folyóparton, ahol egykor élénk hajósélet zajlott: Vidéki kofák érkeztek a folyóparti városokból és falvakból portékáikkal a pesti Vásárcsarnokokba, sietős utasok indultak Bécsbe vagy épp Belgrádba a vasút kiépülte előtt a mainál jóval bizonytalanabb szárazföldi utazás helyett a tágas, gyors és kényelmes gőzhajókat választva. A rakpartokon tárházak és nagy hajótársaságok palotái emelkedtek…

 

Sok évtized múlt el, s a magyar hajózás szinte észlelhetetlenül csekély méretűre zsugorodott azóta, ám az épületek – mint a tágas világ izgalmas történeteit mesélő magányos turisták – itt maradtak. Velünk. Vajon megértjük és megszeretjük őket? Végigjárva e rendkívüli történetek nevezetes helyszíneit mindenesetre új életre kelhet minden történet, amelyről a Kék Duna rakpartot csapdosó, rejtelmes-szépen csillogó hullámai mesélnek.

 

Sétánkat a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesületének (www.hajosnep.hu) - az ország legrégebbi (1911-es) alapítású és ma is működő hajózási hagyományápoló civil szervezetének - elnöke vezeti, aki az egyesület működése során összegyűjtött információkat osztja meg az érdeklődőkkel.

Privát túra

A privát túra azt jelenti, hogy egy általatok választott időpontra szervezzük meg Neked / Nektek a sétát, amin csak Ti vesztek részt, senki más. A túra minden másban megegyezik a meghirdetett sétákkal. Népszerű választás a privát séta szülinapokra, amin az egész család részt vesz; meglepetés randira, vagy akár Budapestre érkező kedves ismerősöknek. Mivel saját túravezetőt kaptok a túrát kérhetitek más nyelven is.

Ha privát túrát szeretnél, akkor kattints a "Jelentkezés privát túrára" gombra, majd add meg a kért adatokat, és küldd el a "Jelentkezés" gombbal. Hamarosan felvesszük Veled a kapcsolatot, és egyeztetjük a részleteket!