Az újságírás nem halott, csak átalakul – de küzdeni kell a szakmáért!

2025. július 26.

Azt mondják, az újságírás kora lejárt. Hogy ma már mindenki posztol, és a valódi hírek elvesznek a vélemények zajában. Pedig ha jobban belegondolunk, még sosem volt akkora szükség hiteles, értelmes, emberséges tájékoztatásra, mint most. A technológia megváltoztatta a pályát, de a célja mit sem változott: elmondani, ami fontos. És ha érdekel, hogyan lehetsz ma része ennek az örök, mégis új világnak, akkor jó helyen jársz.

Számos munkalehetőség fellelhető a média és újságírás területén az interneten és az internet segítségével

Budapest mellett Debrecen és más nagyobb vidéki városok is egyre fontosabb médiaközpontokká válnak. Helyi lapok, digitális platformok, ügynökségek és márkázott tartalmakra szakosodott kreatív csapatok is keresik a hiteles, lendületes, jól író szakembereket. A jó újságíró az írás mellett ért az online megjelenéshez, ismeri a keresőoptimalizálás (SEO) alapjait, valamint átlátja a digitális trendeket úgy en bloc.

Az újságírás világa folyamatosan formálódik, de a lényeg nem változik: történeteket kell mesélni, kérdéseket kell feltenni, igazságokat kell megmutatni. Ma már ehhez nem szükséges minden reggel bemenni egy szerkesztőségbe, hiszen az online világ új ajtókat nyitott meg. A DebrecenAllas.hu oldalon például már most is többféle pozíció található – riporteri, szerkesztői, tartalomgyártói munkákra is keresnek embereket, akár távoli munkavégzésre is.

Az állás Debrecen oldalon bárki könnyen rálelhet a hozzá illő lehetőségre. Akár pályakezdő vagy, akár tapasztalt szerkesztő, egy dolog biztos: aki szeret történeteket elmesélni, a mai médiában még mindig megtalálja a helyét. A kihívás nagyobb, de a lehetőség is. Az internet nem elvesz a hivatásból, hanem új tereket kínál. Csak jól kell kérdezni, figyelni, és megírni, amit érdemes.

Forradalmi változásokat hozott az online világ, és még csak az elején járunk a folyamatnak

Az internet megérkezésével a hírnév percek alatt felépíthető – és romba is dönthető. Az információ szabad, gyors, sokszor ellenőrizetlen, és nehéz eligazodni benne. De ez az új korszak új lehetőségeket is tartogat: a hagyományos szerkesztőségi struktúrák mellett egyre több hely nyílik szabadúszóknak, kreatív tartalomgyártóknak, videósoknak és podcastereknek. Az online média világa él és virágzik, csak másképp. Ma már nem elég jól írni – gondolkodni kell, keresni, mesélni, kérdezni. A jó újságíró nem hangoskodik, hanem figyel. És ha jól kérdez, az olvasó is odafigyel rá.

Csökkenő színvonal? Talán csak az algoritmus miatt tűnik úgy!

Sokan panaszkodnak, hogy az újságírás már nem a régi. Túl sok a clickbait, kevés az igazi tartalom. De vajon tényleg rosszabb lett a szakma, vagy csak másra van igény? Az algoritmus nem kérdezi, mi az igazság – csak azt nézi, mire kattintanak. Ezért van az, hogy a minőségi újságírás gyakran háttérbe szorul, miközben a hangzatos címek előretörnek. Mégis, ott vannak a csendes, kitartó lapok és szerzők, akik napról napra dolgoznak a hiteles tájékoztatásért, a társadalmi felelősségvállalásért. És égető szükség is van rájuk. Mert a jó újságírás nem divat, hanem küldetés. Ma talán kevesebb a fény, de nagyobb a tét.

Mire van szüksége ma egy “modern” újságírónak?

A klasszikus toll és jegyzetfüzet ma is jó alap, de nem árt, ha mellette ott van a mikrofon, a kamera, a laptop és némi digitális jártasság is. A modern újságíró sokféle szerepben mozog: szerkeszt, posztol, címet ad, interjút készít, social médiát kezel, néha még a SEO-val is foglalkozik. Rugalmas, gyors, de közben pontos. Kíváncsi, és nem fél tanulni. Mert ma már nemcsak a hírek, de a médium is változik.

Meg lehet élni ma az újságírásban? Az örök kérdés nyomában!

A pénz sosem volt fő érv a pálya mellett – de nem is kizáró ok. Ma, ha valaki ügyes, kitartó, és tudja, mit keres a szakmában, könnyen megtalálja a maga helyét. Egy jól megírt cikk, egy jól sikerült kampány vagy egy sikeres közösségi média oldal komoly értéket képvisel. A cégek, intézmények, nonprofit szervezetek mind keresik azokat, akik történetet tudnak mesélni. Ráadásul az újságírás ma már nem feltétlenül jelent alkalmazotti létet: lehet projektalapú, szabadúszó, vagy éppen saját vállalkozás. Így pedig a határ a csillagos ég, mind az ismertséget, a szakmai megbecsülést, és bizony a fizetést tekintve is.

Ajánló