A Balaton nem csupán Közép-Európa legnagyobb tava, hanem a magyar vitorlázás bölcsője is. A balatoni vitorlázás története több évszázadra nyúlik vissza, és szorosan összefonódik a magyar arisztokrácia, a technikai fejlődés és a társadalmi változások történetével.
A kezdetek: a Phönix és a főúri szenvedély
A Balatonon a vitorlázás első említésre méltó fejezete a 18. század közepére tehető, amikor a Festetics család 1753-ban sószállító hajót építtetett, amellyel egyszerre 12 szekérnyi sót tudtak Keszthelyre szállítani. 1797-ben Festetics György megrendelésére készült el a Phönix nevű vitorlás, amely nemcsak szállítási célokat szolgált, hanem luxusjachtként is funkcionált, királyi és főúri vendégeket szállítva a Balatonon. A Phönix 31,5 méter hosszú volt, 16 evezőssel és 50 fős legénységgel.

50-es cirkáló Balatongyörök után
A 19. század közepén a vitorlázás sportként való megjelenése a Balatonon szorosan kapcsolódik Erzsébet királyné (Sisi) 1866-os tervezett balatoni tartózkodásához. A Sürgöny című kormánylapban megjelent hír szerint a királyné a nyár egy részét Balatonfüreden kívánta tölteni, ami ösztönözte a főurakat, hogy hajókat hozassanak a Balatonra, így biztosítva a szabadidő eltöltéséhez szükséges hátteret.

Balatonalmádi
A Balaton-Füredi Yacht Egylet megalakulása és a sportvitorlázás hajnala
A balatoni vitorlázás szervezett formában 1867-ben indult, amikor magyar főurak megalapították a Balaton-Füredi Yacht Egyletet, amelyet Erzsébet királyné hivatalosan is pártfogolt. A klub 17 alapítója között olyan neves személyek szerepeltek, mint Batthyány Ödön gróf, aki már az 1860-as évek elején jelentős eredményeket ért el a vitorlássportban, valamint a Széchenyi testvérek: Béla és Ödön. A klub megalakulása jelentős lendületet adott a balatoni vitorlázás fejlődésének.

30-as túrajolle
Az első Kékszalag-vitorlásversenyt 1934-ben rendezték meg, amely azóta is a Balaton legrangosabb vitorlás eseménye. A verseny során a résztvevőknek több mint 155 km-t kell megtenniük a Balaton körül, Balatonfüredről indulva és oda visszatérve. A Kékszalag Európa legrégebbi és egyik legpatinásabb nemzetközi vitorlásversenye, amelyen legendás hajók is részt vesznek, dacolva az idővel és a nyári viharokkal.
Legendás hajók és a vitorlázás öröksége
A balatoni vitorlázás történetének számos ikonikus hajója van. A Kishamis, amely 1896-ban épült a Balatonfüredi Hajógyárban, a legidősebb, máig vitorlázott hajó a Balatonon. A Nemere II, amely 1944-ben épült, a Kékszalag versenyeken aratta legnagyobb sikereit, és a mai napig aktív résztvevője a versenyeknek.

A MAC vitorláskikötője
A Sirocco, egy másik legendás vitorlás, 1944-ben kezdte meg építését, de a második világháború miatt csak később fejezték be. A hajó története kalandos: eredetileg az egyiptomi Faruk királynak szánták, de végül Magyarországon maradt, és több átalakításon ment keresztül. Ma a Sirocco a Balaton egyik legszebb 75-ös cirkálója, amelyet gyönyörűen felújítottak.
A balatoni vitorlázás története tehát gazdag és sokszínű, tele érdekes eseményekkel és legendás hajókkal. A sportág ma is virágzik a Balatonon, és a hagyományok tovább élnek a modern vitorlásversenyeken és a tó partján élő közösségekben.
Képek forrása: Fortepan